Het verhaal begint in 1984. Dodleston ligt op 5 mijl van Chester, dicht bij de grens van Wales.
Een jong koppel, Ken & Debbie, spenderen veel van hun tijd in Ken's huis, bijgenaamd Meadow Cottage.
Ze zijn diezelfde cottage aan het renoveren, maar wonen er tegelijk.
Dodleston is een vrij klein dorp, slechts een paar straten groot. Je kan van de kerk naar de school naar de winkel wandelen zonder meer dan 500m van huis te zijn.
In de herfst van 1984 komt Nicole even intrekken in Meadow Cottage. Na een avontuurreis is ze blut, ze is ook haar carrière en dagdagelijkse leven beu, dus ze zoekt even iets anders. Ken en Deb bieden haar onderdak aan.
Wat Nicole meteen opvalt wanneer ze intrekt is dat er voetstappen op de muur in de keuken staan. De plek was Ken & Deb ook al opgevallen, maar enkel als je vanuit een bepaalde hoek keek zag je er voetstappen in. Wat nog meer opviel was dat een van die voeten zes tenen had.
Geen van hen had zes tenen, noch wou iemand toegeven dat ze er iets mee te maken hadden. De voetstappen werden dan maar overschilderd in het idee dat iemand flauwe grappen maakte.
Het was niet moeilijk om binnen te geraken in Meadow Cottage, dankzij de renovatiewerken. Dus het kon ook een buitenstaander zijn. Die avond letten ze er extra goed op dat elke mogelijke toegang tot het huis afgesloten werd.
De volgende ochtend echter, staan er weer voetstappen op die muur, over de nieuwe laag verf. Ook stonden ze iets anders dan de vorige keer.
Nogmaals overschilderen ze de voetstappen, maar geen van hen durft nog alleen in de keuken zijn tijdens de nacht.
Enkele dagen later heeft een van hen net inkopen gedaan in de lokale supermarkt. Ze komen thuis en zetten enkele zaken in de keuken zonder ze echt te sorteren. Zaken als blikken kattenvoeding en rollen keukenpapier, die kunnen er wel tegen om niet meteen opgeborgen te worden.
De volgende ochtend staan al die voorwerpen nog steeds in de keuken, maar nu staan ze gestapeld in piramidevorm. Heel netjes, maar opnieuw wist niemand van hen wie dit gedaan had.
Nu is het belangrijk om te weten dat Ken, Deb en Nicole niet de enigen waren die tijd spendeerden in Meadow Cottage. Ze waren alledrie erg sociaal en hadden regelmatig vrienden over de vloer, maar er waren ook twee bevriende muzikanten die Ken goed kende, zij kwamen soms repeteren in het huis en hadden een sleutel.
Ook zij beweerden van niets te weten echter.
Iedereen had wel een idee wie schuldig kon zijn, maar niemand had bewijs.
Intussen gaat het gewone leven verder, Nicole weet wat ze wil doen als carrière, ze wil cabaret maken, sketches opvoeren, mensen entertainen. Ken is bereid haar hiermee te helpen, want het toeval wil net dat de school waar hij werkt net gloednieuwe BBC Micro-computers heeft aangeschaft met de state of the art wordprocessor: EDWORD.
Deze computers hadden uiteraard geen internet, noch hadden ze opslagcapaciteit. De computer uitschakelen betekende dat alles in het geheugen gewist werd, daarom moest elk belangrijk bestand opgeslaan worden op een floppy disk. (Voor de jongere luisteraar, denk aan het opslag-icoon maar dan groot en... floppy.)
Nu had Nicole de gewoonte om al haar bestanden een naam te geven van 1 karakter lang, wanneer ze die zou opslaan op de floppy disk, zo waren ze uiteraard meteen herkenbaar als haar bestanden.
Op een avond gaan Ken, Deb en Nicole samen een vriend gaan bezoeken en vergeten ze de computer uit te schakelen.
Later die avond komen ze thuis en ziet Ken dat deze nog aanstaat. Hij besluit om ze uit te schakelen maar wil eerst nog kijken of er bestanden open staan die nog moeten opgeslaan worden.
Hij zit een bestand dat hij niet herkent, met de naam KDN.
Ken D eb nIc
True A re The NIGHTmares Of a pErson t hat FEArs
Safe A re the BODIES Of tHe Silent World
Turn Pr ettY FLowER tuRn TOWARDS The SUN
For Yo u S Hall Grow aNd SOW
But T he FLOWer Reaches tOo hIgh and witHERS in
The B urning LIght
G E T OU T YO U R B R ICKs
PuSsy Cat PUSSy Cat Went TO LonDOn TO Seek
Fame aNd FORTUNE
Faith Must NOT Be LOst
For ThiS Shall Be youR REDEEMER
Note: Het vreemde gebruik van spaties en hoofdletters is exact hoe het in het boek stond, is dus geen fout van onze kant.
Niemand van hen snapte echt wat er gaande was. Ken drukte het af om het te bewaren.
Er gebeurt weinig noemenswaardig tot rond de feestdagen, de vreemde activiteit in huis gaat wel verder. Er worden zaken gestapeld, verpakkingen verscheurd terwijl ze in de ruimte ernaast zitten en niets horen. Eenmalig vloog er zelfs een krant door het huis als door een windvlaag, op een moment dat alle ramen en deuren gesloten waren.
Op een dag staan ze op het punt om zelf een feestje te geven en hebben ze mensen uitgenodigd, wanneer ze een hoop vreemde krijttekeningen op de vloer en muren vinden.
Opnieuw denken ze aan een grapjas maar toch blijft het idee dat hun huis misschien spookt ook wel hangen.
Een tijdje later brengt Ken de computer opnieuw mee (hij moest deze telkens lenen voor het weekend) en opnieuw gaan ze weg zonder die uit te schakelen.
Deze keer vinden ze een nieuw document wanneer ze terugkeren, ditmaal heet het "Reate"
I WRYTE ON BEHAL THE OF MANYE
WOT STRANGE WORDES THOU SPEKE, ALTHOUGH, I MUSTE CONFESS THAT I HATH ALSO BEENE ILL- SCHOOLED. SOMETYMES METHINKS ALTERACIONS ARE SOMEWOT BARFUL, FOR THEY BREAKE MANYE A SLEPES IN MYNE BED.
THOU ART GOODLY MAN WHO HATH FANCIFUL WOMAN WHO DWEL IN MYNE HOME, I HATH NO WANT TO AFFREY, FOR ONLIE SYTH MYNE HALF WYTED ANTIC HAS RIPPED ATTWAIN MYNE BOUND HATH I BEENE WRETHED A-NYTE.
I HATH SEENE MANYE ALTERACIONS (LASTLY CHARGE HOUSE AND THOU HOME), ’TIS A FITTING PLACE, WITH LYTES WHICHE DEVYLL MAKETH, AND COSTLY THYNGS, THAT ONLIE MYNE FRIEND, EDMUND GREY CAN AFFORE, OR THE KING HIMSELVE.
’TWAS A GREATE CRYME TO HATH BRIBED MYNE HOUSE
L W.
Vertaling:
Ik schrijf in naam van velen.
Wat een vreemde woorden spreken jullie. Al moet ik toegeven dat ik ook laaggeschoold ben.
Soms lijkt het alsof er teveel verandert, want vaak verstoort het mijn slaap in mijn bed.
Jij bent een goede man met een mooie vrouw en je woont in mijn huis, ik wil je niet alarmeren, want het is pas sinds de domme dwaas mijn muren opentrok dat ik 's nachts gekweld werd.
Ik heb veel veranderingen gezien (laatste het schoolhuis en jouw huis), het is een mooie plek, met lichten die de duivel maakt, en dure dingen, die enkel mijn vriend Edmund Grey kan veroorloven, of de koning zelf.
Het was een grote misdaad, mijn huis stelen. LW
Waarom krijgen ze berichten in een vorm van oud Engels? Wie is LW? Hoezo hebben ze zijn huis gestolen?
Spookt het hier? Is het een vreemde grap? Of hebben ze contact met iemand in het verleden?
Ken bewaart ook dit bericht, en besluit in zijn school eens na te gaan bij taalkundigen of iemand er wijs uit geraakt. Hij vindt algauw zijn vriend, Peter Trinder, die er maar al te graag een kijkje naar wil nemen.
Peter is niet alleen onder de indruk van de berichten, hij zegt ook dat als dit een grap is, iemand zeer veel moeite gedaan heeft. Ook vraagt hij om vanaf nu een kopie van elk bericht te krijgen en spoort hij hen aan te antwoorden. Hij is ook bereid om te helpen met berichten te vertalen en zelf berichten op te stellen.
Dat weekend schrijven ze een antwoord neer. Ze doen hun best om dit in een gelijkaardige taal te doen, schattend dat het geschrift lijkt op die uit de 17de eeuw.
Dear LW. Thank you for your message.
We are sorry for disturbing you. What would you like us to do? Did you live in a house on this land in about 1620? Do you want us to tell you more about our time? Why write a poem? Who is Edward Grey? Is he related to the Egerton family? Do you have a family? Is the King James or Charles Stuart? What is the charge house? Was this village called Dodleston in your life and how many families lived here? Thank you very much for your messages. Thank you for not making us afraid.
Ken, Debbie and John.
(John in dit bericht is John Cummins, een vriend van Ken die op bezoek was tijdens het schrijven. Nicole is intussen terug verhuisd.)
Ze besluiten Meadow Cottage opnieuw even te verlaten zodat er opnieuw een bericht kan verschijnen. Dat gebeurt ook.
‘Twas an honeste farme of oke and stone
It is helpful that you should telle me about
thy time
Dost thou hath (?) horse
Edmund Grey, brother of John Grey lives at Kinertone Hall(?)
Thy Kyng, of cors, is Henry VIII who is six and fortie
I ne woot of Kyng James
Myne charge house is a place of loore (schoolyng(?))
LW 28 March anno 1521 (?)
Het was een eerlijke boerderij van eik en steen
Het helpt dat je me vertelt over jouw tijd.
Hebt gij een paard?
Edmund Grey, broer van John Grey woont in Kinertone Hall
De koning is uiteraard Henry VIII die 46 is
(Wat we betekenis is van "I ne woot of Kyng James" is ons ook niet duidelijk en staat niet in het boek)
Mijn Charge House is een plek om te leren
LW, 28 maart anno 1521
Ken las het bericht via de telefoon voor aan John Cummins, die notities nam. Even later was het bericht verdwenen, dus de bovenstaande versie is gebaseerd op de notities van Cummins.
Ze sturen regelmatig berichten naar LW, en na een tijd ontdekken ze dat hij Lukas Waimann heet. Lukas geloofde ook niet zomaar dat hij met de toekomst communiceerde en stak daarom ook enkele leugens in zijn tekst om hen te testen. Zo bleek uiteindelijk dat hij in 1540 leefde en niet 1521. Ook de leeftijd van de koning klopte niet.
Wat wel opvallend was, was dat Kinnertone Hall nog niet bestond in Lukas' tijd en het nog eeuwen zou duren voor die gebouwd werd.
Toch kregen ze na een tijd een band met Lukas, die schijnbaar in hun huis kon kijken bij momenten, iets dat ze niet in de omgekeerde richting konden. Lukas maakte zelfs een tekening van hun huis.
Ook beweerde Lukas dat hij gestudeerd had aan Brasenose College/Oxford, waar hij de bekende Erasmus zelfs zou gekend hebben. Ken vond een foto van Erasmus en legde die naast zijn computer. Na een tijd was die foto verdwenen en zei Lukas ook dat hij die in zijn bezit had. Veel later in het verhaal zou die foto opnieuw opduiken, intussen erg gekreukt en gehavend.
Naast de berichten bleef de poltergeist activiteit ook stand houden. Vooral Debbie leek het doelwit. Zij hoorde rare geluiden, zag vreemde schaduwen, er werd soms zelfs aan haar haar getrokken uit het niets.
Na een tijd begon ze ook te dromen over Lukas. Enkele keren bezocht ze hem in haar dromen, waar ze gesprekken kon voeren met hem, zijn huis bekijken, alles leek enorm echt. Zelf zou Lukas in zijn correspondentie ook vertellen over zijn ontmoetingen met Debbie. Debbie maakte op een punt ook een tekening van Lukas' huis zoals zij het zag.
Hier gaat het echter mis, want in een van Debbie's dromen is Lukas niet alleen maar is zijn dienstmaagd ook in huis. Lukas praat tegen Debbie die net verschenen is, maar de dienstmaagd ziet haar niet, en reageert erg geshockt op Lukas die in het niets staat te praten. Lukas zelf wordt erg kwaad omdat de dienstmaagd niets lijkt te zien.
De dienstmaagd vertrouwt de hele situatie niet, en waarschuwt andere mensen in het dorp voor Lukas' vreemde gedrag. Algauw wordt hij opgesloten in de gevangenis en krijgen Ken en Deb communicatie van een vriend van Lukas. Die vriend zegt hen dat hij hen vervloekt en nooit Lukas' echte naam zal prijsgeven.
Lukas was dus niet de echte naam van de persoon waarmee ze communiceren.
Na wat druk te zetten slagen ze erin om de lokale sherrif, Thomas Fowlehurst, te spreken te krijgen via de computer berichten.
In het heden ontdekken ze dat die sherrif uiteindelijk uit zijn ambt gezet is vanwege godslastering. Met die informatie dreigen ze bij Fowlehurst om Lukas vrij te krijgen.
Lukas komt vrij en is dankbaar, ook zegt hij dat zijn werkelijke naam Tomas is. Hij is wel nog onder de indruk van wat er gebeurd is en stelt zich meer terughoudend op naar de mensen uit het heden.
Op dit punt komt er nog communicatie binnen, die er ook heel anders uitziet, van een entiteit die zichzelf de naam 2109 geeft.
Lukas had ooit al aangegeven dat hij dacht dat Ken & Deb van 2109 waren, maar ze dachten dat dit zijn fantasie was.
Lukas was eventjes afgekoeld naar hen toe, maar na een tijd worden zijn berichten ook weer frequenter, onderstaande is een bericht dat hij richtte naar Peter Trinder, met wie hij ook reeds communicatie had gehad via Ken & Debbie:
MYNE FELAWE PETER … ALAS WOT CAN BE DOON I CAN NAT EVEN TAKE YOWR HOND BIFORNE MYNE SENTENSE O WANHOPE ME WOLD HEER YOWR WORDES BIFORNE ME BIDDS MYNE GOODLY PETER FARWEL LONGE LYV OWRN OXENFORDE
LUKAS
YOW SAYD YOWR TYME BE 1985 METHOUGHT YOW WERE ALS FROM 2109 LYK YOWR FREEND WHOM DIDST BRINGE LEEMS BOYSTE PREY
My fellow Peter … alas, what can be done? I cannot even take your hand before sentence of death. I must have your words before I bid farewell to good Peter. Long live our Oxford!
Lukas
You said your time is 1985. I thought you were also from 2109 like your friend who brought the box of lights, pray?
Ken schreef 2 berichten terug, één naar Lukas, één naar 2109. Binnen het uur had hij antwoord op beide.
Lukas:
FREEND
YOW MUSTE REKEN FOR THY VERS FOR THYS SHALT BE YOWR HELPE
I CAN SEYN NAMO
2109:
KEN, DEB, PETER
WE ARE SORRY THAT WE CAN GIVE YOU ONLY TWO CHOISES
1) THAT YOU EITHER HAVE YOUR PREDICAMENT EXPLAINED IN SUCH A NON-RHYME WAY THAT YOU MAY HAVE INSTANT UNDERSTANDING BUT CAUSE WHAT SHOULD NOT BE TO HAPPEN, OR
2) TRY TO UNDERSTAND THAT YOU THREE HAVE A PURPOSE THAT SHALL IN YOUR LIFE TIME CHANGES THE FACE OF HISTORY, WE, 2109, MUST NOT AFFECT YOUR THOUGHTS DIRECTLY BUT GIVE YOU SOME SORT OF GUIDANCE THAT WILL ALLOW ROOM FOR YOUR OWN DESTINY. ALL WE CAN SAY IS THAT WE ARE ALL PART OF THE SAME GOD, WHAT EVER HE, IT (?), IS.
Ken werd kwaad. Hij was het zeker nu, dit moest wel een hoax zijn, het was gewoon te gek voor woorden. Maar, ze hadden allemaal een band met Lukas, die hen wel een echt persoon leek. 2109 ontkennen betekent Lukas ontkennen, het kan niet dat het ene echt is en het andere fake.
Auteur en criticus Rosemary Dinnage zei in haar recensie van het boek dat de 2109 communicatie een van de voornaamste redenen was waarom dit een duidelijke hoax was voor haar. De manier waarop woorden en zinnen gebouwd worden in die brieven zijn volgens haar niet hoe de Engelse taal zal evolueren in de komende eeuw. Hier nog een voorbeeld van zo'n communicatie:
KEN, DEB, PETER,
AGAIN, WE GIVE YOU TWO CHOISES, TOGETHER WITH SOME HELP:
WHAT IS OUR NAME?. TOO PERFECT THAT WE MAKE MISTAKES, AS WE MUST HAVE A CHARACTOR. MOVEMENT THAT CASTS NO SHADOWS, THOUGHT WITHOUT CHEMICAL REACTION, LOVE WITHOUT PASSION, HATE WITHOUT ANGER, WARS WITHOUT LIFE LOST. HOW CAN WE HAVE A NAME? WE ARE MANY BUT NO MORE THAN ONE IN THE TIME TO COME. WE HAVE NO RETIREMENT, AH, WHAT AN AGE TO BE IF THE DIGETS WERE REVERSED!. MARRIGE.
1) DO YOU WISH TO KNOW OF LUKAS AND WHAT OF HIM?. CAUSE THE COMPUTER TO HAVE BEEN NEVER IN HIS TIME, THUS HE SHALL FALL TO NO UNATRAL DEATH, HE WOULD HAVE NO KNOWLEDGE OF YOU AND YOUR TIME TO COME, YOU SHALL HAVE NO PROOF!
2) YOU CONTINUE WITH THE COMPUTER AND RISK THE SIGHT OF YOUR DESTINY, AS LUKAS. BUT, AH, BUT SOMETHING WILL BE PROVED.
YOU 3 MUST SIT UNDESTURBED AND TALK AND LISTEN– MOST IMPORTANTLY. THE ANSWER WILL COME TO YOU ALL NOT FROM AN INDIVIDUAL!
Ze ontdekken ook dat 2109 berichten van Lukas aangepast heeft, ze proberen hier te communiceren via papier en houtskool, dit lukt voor een deel maar lijkt minder betrouwbaar dan de computer.
In totaal zouden er meer dan 300 Lukas-berichten aangekomen zijn, waarvan 1/3 in het boek staan.
Wat we in het boek zien is dat Lukas meer en meer zijn aandacht op Debbie legt, die hem soms wat paait maar toch steeds afwijst. Er komt zelfs een punt waar Debbie het huis verlaat met enkele vrienden, na een half uur terugkeert en alle meubels tegen een muur gestapeld vindt.
Ken & Deb waren niet de enigen die deze communicatie hebben meegemaakt, doorheen het boek zijn er veel vrienden van hen die over de vloer komen en iets buitengewoon meemaken. De voornaamste is Ken's collega Peter Trinder, die helpt met de vertalingen en zelfs de archieven van Oxford gaat doorspitten om een Lukas of Tomas te vinden. Hij vond daar effectief een Tomas Harden die rond die periode leefde en uit de school was gezet.
Al waren ze enthousiast over dit bewijs, was het nog steeds mogelijk dat een hoaxer die naam gevonden had in diezelfde archieven, het was dus nog niet sluitend.
Lukas/Tomas had in een vroegere communicatie zijn huis beschreven en het materiaal waaruit het gemaakt werd, daarin beschreef hij een specifieke soort zandsteen die in zijn periode vaak voorkwam. Tijdens het verbouwen vond Ken een oude zandsteen van die soort terug in de fundamenten van zijn cottage.
De Society for Psychical Research werd ook ingeschakeld, die leden langs stuurde ter onderzoek. Zij waren echter meer geïnteresseerd in 2109 dan in Lukas. Uiteindelijk gebeurde er niets dat op bewijs leek op de dagen dat zij er waren en geraakte Ken erg gefrustreerd met hen.
Een tijd later heeft Ken een nieuwe job, Lukas staat onder financiële druk en verhuist, en de communicatie met 2109 verdwijnt ook.
Lukas vertelde in zijn communicatie vaak dat hij al deze gebeurtenissen van zijn kant ook documenteerde en er een boek over schreef. Dat boek is tot op vandaag nog niet gevonden, maar zou wel het sluitende bewijs over heel deze case kunnen zijn.
Nu we een groot deel van het verhaal mee hebben, wat zijn de mogelijke verklaringen?
1) Het is een hoax van een buitenstaander. Dit is al praktisch verwaarloosbaar. Zoals reeds gezegd nam Ken telkens een andere computer mee van school, er was geen internetverbinding en het enige vaste geheugen was op Ken's persoonlijke floppy disk. Er was geen enkele manier om vooraf iets te programmeren of live berichten te sturen naar de computer. Zelfs al waren ze vooraf geprogrammeerd zou het nog niet kunnen, want de antwoorden stonden er vaak binnen het uur al op.
Een andere mogelijke manier van hoax is de buitenstaander, maar die zou al constant moeten binnen geraken in het huis zonder geluid te maken, de poltergeist activiteit en gebruik van die computer zijn moeilijk te verklaren door een buitenstaander want vaak kwamen de berichten in minder dan een uur aan terwijl er nog andere mensen aanwezig waren bij Ken & Deb.
2) Het is allemaal echt. Hoe graag we dit ook willen geloven, de kans lijkt ons erg klein. Het oude Engels lijkt echt genoeg voor een leek, maar valt door de mand bij een expert. In het boek lijkt het ook merkbaar dat Ken zijn interesse in het verhaal zelf verliest zodra de SPR er niet in meegaat. Dat brengt ons naar verklaring 3.
3) Het is een hoax van Ken & Debbie. Dit lijkt ons de meest waarschijnlijke theorie. Ze wouden een boek verkopen en hebben hun vrienden en omgeving maanden willen overtuigen. Ken beweert wel meermaals dat de berichten verschenen terwijl ze allemaal het huis uit waren, war deze theorie ook onmogelijk maakt, maar als auteur is het natuurlijk niet moeilijk zoiets te beweren. Ken, Debbie en misschien Peter Trinder die met z'n drie dit verhaal bedachten lijkt ons het meest waarschijnlijk, maar we zullen wellicht nooit de volledige waarheid kennen.
Commentaires